måndag 11 juli 2011

Gone av Michael Grant

Titel: Gone
Författare: Michael Grant
Förlag: Egmont Childrens Books
Antal sidor: 576
Språk: Engelska
Serie: Bok 1 i serien

(utläst 1 juli 2011)

Beskrivning från Bokus:

Suddenly there are no adults, no answers. What would you do? In the blink of an eye, the world changes. The adults vanish without a trace, and those left must do all they can to survive. But everyone's idea of survival is different. Some look after themselves, some look after others, and some will do anything for power...Even kill. For Sam and Astrid, it is a race against time as they try to solve the questions that now dominate their lives...What is the mysterious wall that has encircled the town of Perdido Beach and trapped everyone within? Why have some kids developed strange powers? And can they defeat Caine and his gang of bullies before they turn fifteen and disappear too? It isn't until the world collapses around you that you find out what kind of person you really are. This book offers a chilling portrayal of a world with no rules. When life as you know it ends at 15, everything changes.

Kommentarer:

Dags för en bokrecension igen, börjar samla på mig lite böcker jag ska skriva om, men har varit ute och njutit av sommaren och hittat på bus med vänner så har varit lite dåligt med bloggande de senaste dagarna, Ursäkta! ;)

Gone är första delen i en serie om ett samhälle bestående av bara barn. Har ett tag nu velat läsa en bok i den här serien med en helt klart intressant historia och blev förälskad i omslaget: svart framsida och baksida och där kanterna av sidorna är färgade gult (försökte hitta någon bild på hur den såg ut från sidan men hittade ingen bra tyvärr). Blev dock lite skrämd när jag såg hur tjock den var, måste lära mig att inte vara lika rädd för tegelstenar men så en dag efter jobbet när jag kikade in i den underbara The English Bookshop i Uppsala så kunde jag inte låta bli att köpa den.


Boken börjar med att Sam och hans klasskamrater har lektion när deras lärare helt plötsligt försvinner, de märker snart att även alla andra vuxna och barn femton år och över är borta. Skrämmande tanke. Huvudkaraktären fyller även själv femton om bara 12 dagar efter bokens start så varje kapiteltitel visar i timmar och minuter hur långt det är kvar tills det är dags...

Är lite kluven, den var bra och lättläst men föll inte så starkt som många andra verkar ha gjort. Jag får dock inte glömma att detta är en ungdomsbok och att många av de största fansen är yngre än vad jag är. Men jag gillar historien och det är skönt att jag kommit igång att läsa på engelska igen.

Stora boven i att jag inte fastnade för den helt skulle jag tro är karaktärernas fel, då detta inte är bok där jag skulle gråta om någon av dem dog (tänker såklart inte avslöja om detta hände eller inte men ni fattar vad jag menar). Var iallafall intressant att läsa från en killes perspektiv för det slog mig att jag inte läst många böcker med det, måste ändras!
Men Sam känns inte så spännande, man lär inte känna honom så väl som jag hade hoppats. Har läst många recensioner där folk tycker samma sak att de andra karaktärerna är intressantare, vilket jag håller med om. Läs t ex Boktyckes recension.

Huvudtemat är en spännande tanke och idée, älskar böcker filmer om superkrafter så det var ett plus även om jag tycket att grundhistorian hade varit intressant även utan dem (vilket jag inte visste om först när jag blev intresserad av serien) lite likt ”Flugornas herre” som många jämfört boken med.

Vad skulle Ni vilja ha för en superkraft? ^^ Själv hade jag velat ha bättre minne, inte värdens coolaste kraft, men då jag har dåligt minne hade ett fotografiskt minne varit toppen! Tänk att minnas allt man lär sig, kunna alla språk man vill utantill och bara behöva läsa de tråkiga skollitteraturen en gång. Men skulle jag välja en mer cool kraft, dock mindre användbar skulle det eldkastning, det har jag alltid varit lite smått betuttad av tanken på. Fatta att aldrig behöva oroa sig för att bli rånad/ våldtagen när man går ensam ute, utan att alltid känna sig trygg att man kan försvara sig själv.

Är inte heller bara vissa barn som blir muterade, utan även djuren blir det. Ormar får vingar, hyenor kan prata etc. Vilket jag tycker var en intressant twist. Jag menar varför ska allt bara hända människor jämt? Vi glömmer lätt bort djuren så det tycker jag var lite skoj men dock lite flummigt, blev så många sidospår i historien men antar att det mycket beror på att det inte är en ensam bok utan en del i en serie.

Sedan har vi många bitar som jag så som många andra har nämnt är lite ologiska, jag vet att detta är en bok där alla femtonåringar och uppåt dör, men bortsätt från det. Hur kan de köra bilar etc, hur kan de ha bilnycklar till alla? Borde nämnts tydligare att det t ex var en bil där ägaren försvunnit under bilfärden och att på så sätt nycklarna var kvar eller nått. Eller så som Boktycke nämnde borde inte fler inse problemet med att maten kommer ta slut? Eller att visst så finns det många som är duktiga och ansvarstagande men att frivilligt direkt hoppa på och byta blöjor på alla bebisar i staden? Jag skulle tvingat folk att hjälpa till, inte själv gått med på att få all skit (bokstavligt talat :P).

Men sammanfattningsvis läs den, den är spännande och intressant trotts sina brister. Händer inte alltid så mycket men det märks inte så tydligt, när man läste den kändes det som att det hände saker hela tiden, men när jag tänker tillbaka minns jag inte så mycket. Men den var läsvärd även om jag nog inte lyckas få fram varför.

Kommer kanske läsa fortsättningen, men lockar mig inte jättemycket. Nästa bok i serien heter ”Hunger” och det känns som att titeln avslöjar allt vad den kommer att handla om; sökande efter mat. De känns inte så värst spännande, känns även som att det kommer vara mycket upprepning av första boken, någon som läst den? Har jag fel? Är den upprepande eller känns den ny och spännande?


Några andra varianter av bokomslaget:




Gillar den varianten jag köpte bäst, där hela serien så fint matchar varandra och med sina coola färger på sidorna (inte för att jag tror jag kommer samla hela serien, men ifall att :P). Annars tycker jag den i mitten är snygg och passande, men den till vänster tycker jag är lite tråkig. Den till höger är den svenska översättningen.


2 kommentarer :

  1. Jag gillar verkligen Gone, och del 2 är mycket grymmare och bättre än ettan. Jag har just köpt del 3, och då kanske det blir ännu värre, vem vet? :)

    SvaraRadera
  2. Hmm då kanske jag får ge den ett försök iallafall :P

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...