lördag 4 juni 2011

Day 01 – The best book you read last year.

Ojoj vad svårt, står mellan dystopin Hungerspelen (första boken i serien med samma namn) och Ender’s game.

Hungerspelen är för er som mot all förmodan lyckats missa, en bokvariant med samma tema som i filmen Battle Royal (kasta in ungdomar i ett spel på liv och död, med bara en överlevande vinnare) men så otroligt mycket bättre.



Beskrivning från Adlibris:


Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Provläs på Bokus hemsida!


Boken är den första boken i en trilogi och tycker nog den är den bästa av de två jag läst. Fatta eld heter bok två i serien och älskar den med, men inte lika mycket. Den sista delen i serien, Revolt, har jag inte läst än, har grymt svårt att vänta men den har tyvärr inte utkommit som svensk pocket än och jag vill ju att alla ska se likadana ut i bokhyllan...suck) Tipsade även min lillasyster om den här serien som nu är smått bitter på mig när hon så som jag inte kan läsa avslutningen än….




Som inte heller många missat ska nu också den här serien bli film, så den kommer säkert bli lika stor och välkänd som Twilight, vilken nästan känns lite sorgligt. Vill kunna tipsa om den till mina kompisar och att de ska tacka mig om den spännande upplevelsen de fick tips om att läsa :P Men nu kommer ju ALLA känna igen den. Visst, alla bokbloggsläsare gör det säkert redan, men av mina icke insatta kompisar har många fortfarande gått miste om denna underbara bok (själviskt javisst, men man kan inte alltid vara snäll).

Så här kommer Katniss se ut i filmen:



Ska bli grymt spännande, men vet ju att jag kommer bli besviken som alla gånger förr när böcker jag gillat har filmatiseras… men men



Den andra boken som valet står mellan är en Sci Fi roman, Ender’s Game från 1985. Som jag verkligen fastnade för.


Beskrivning från Bokus:


In order to develop a secure defense against a hostile alien race's next attack, government agencies breed child geniuses and train them as soldiers. A brilliant young boy, Andrew "Ender" Wiggin lives with his kind but distant parents, his sadistic brother Peter, and the person he loves more than anyone else, his sister Valentine. Peter and Valentine were candidates for the soldier-training program but didn't make the cut--young Ender is the Wiggin drafted to the orbiting Battle School for rigorous military training.

Ender's skills make him a leader in school and respected in the Battle Room, where children play at mock battles in zero gravity. Yet growing up in an artificial community of young soldiers Ender suffers greatly from isolation, rivalry from his peers, pressure from the adult teachers, and an unsettling fear of the alien invaders.

His psychological battles include loneliness, fear that he is becoming like the cruel brother he remembers, and fanning the flames of devotion to his beloved sister. Is Ender the general Earth needs? But Ender is not the only result of the genetic experiments. The war with the Buggers has been raging for a hundred years, and the quest for the perfect general has been underway for almost as long. Ender's two older siblings are every bit as unusual as he is, but in very different ways. Between the three of them lie the abilities to remake a world. If, that is, the world survives.



Även denna bok är en bok i en serie, men som jag nog inte kommer följa, och säger som jag sa i min korta recension om boken att jag inte kan förklara varför utan att avslöja slutet. Som inte är dåligt, utan jätteintressant, men tror helt enkelt att jag inte kommer fastna för de andra i serien på samma sätt.



Finns även en spinoff serie till serien (skulle man kunna säga), som följer en kamrat till Ender på skolan, den lilla killen Bean, som även den är en bok jag rekomenderar!

Älskade den här boken, var fast från sida ett och kunde inte släppa den, mycket läsvärd! Vet inte vad det var som gjorde att jag fastnade så hemskt för den, önskar att jag kunde förklara varför ni alla ska läsa den men finner inte ord… Säger som jag sagt tidigare, är det en bok där det känns som man är med inuti boken så är det en mycket bra bok och jag var verkligen med på skeppet när dom tränade för att möta the Buggers.

Tycker verkligen de nya omslagen är hemskt snyggt också ^^



Kan inte bestämma vilken som vinner så de får bli en delat förstaplats...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...