torsdag 2 juni 2011

Exodus av Julie Bertagna

Titel: Exodus
Författare: Julie Bertagna
Originaltitel: Exodus
Förlag: Damm förlag
Antal sidor: 350
Språk: Svenska
Serie: del 1 av 3 (men de andra två tror jag bara finns på engelska)

(utläst 2 juni 2011)

Beskrivning från Bokus:

År 2009 smälter isarna och världen håller på att sjunka. Femtonåriga Mara och andra unga på ön Wing ger sig av på en farofylld resa för att söka nytt land. De finner en stad, byggd på det som tidigare var Glasgow där människor lever i trädtopparna. Mara lyckas koppla upp sig på webben och finner en vän som gör henne stark.


Kommentarer:

Ännu en dystopi utläst =) men tyvärr ingen jag kommer rekommendera för er över femton.

Detta är inte en bok jag tycker är superdålig, jag skulle säkert ha kunnat älska den när jag var yngre, säg 12-15, så som boken faktiskt är ämnad för enligt Adlibris hemsida. Men då jag även i ”vuxen” ålder (vuxen på riktigt kommer jag aldrig vara, det vet alla som känner mig och vet hur barnslig jag är :p) emellan åt verkligen älskar ungdomsböcker så höll det mig inte borta från att beställa den och ge den en chans.

Vet inte säkert längre vad det var jag förväntade mig, men framsidan på boken gav mig bilder av en resa på havet, en värld nästan helt utan land och en spännande dystopi likt Waterworld (en film jag älskar). Tänkte även på scenerna i Guldkompassen när Lyra bor med zigenarna på deras båtar, minns hur jag älskade den boken och ville väl hitta nått liknande. Men boken utspelar sig mycket lite på havet, själva båtfärden tror jag bara var några få meningar. Fick inte alls det jag väntat mig.

Tycker att Bokus sammanfattning är bättre än den jag läste och fick min uppfattning/förväntning ifrån. Den är inte perfekt men orkar inte skriva en egen, har redan slösat massa tid med att läsa en bok jag tyvärr inte föll för, orkar inte lägga mer tid :P


Har när jag i efterhand läst på om boken sett att detta var den första i en serie (på engelska), med dessa omslag:




Vilka jag tycker är mer passande och inte lika missvisande.

Sedan måste jag bara kommentera vissa ord och framtidsuttryck de använder i boken, som ”Väven”, framtidens Internet. Tycker bara det låter fånigt, funkar inte för mig, det är just den här som jag inte tycker fungerar i översättningar. Älskar svenska med det har en förmågan att låta ganska töntiga i fantasy sammanhang. Tipsar därför om man ändå vill läsa den här boken att man gör det på engelska, tror det blir bättre då.

Sammanfattningsvis är Exodus inte en bok som griper mig, hade lika gärna kunnat skippa att läsa klart den. Fastnar inte och sörjer inte med karaktärerna, tänker på annat medan jag läser. Så betyget blir bara en femma (men gissar som sagt att det hade blivit högre om jag varit yngre när jag läste den).


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...