måndag 24 september 2012

Sommaren jag blev vacker av Jenny Han

Titel: Sommaren jag blev vacker
Författare:  Jenny Han
Originaltitel: The summer I turned pretty
Antal sidor: 249 sidor
Språk: Svenska
Serie: Del ett i sommartrilogin.
Rec-ex: Ja, från Ponto pocket!.

(utläst 8 augusti 2012)

Beskrivning från Forma books:

Isabel är äntligen framme vid havet och huset igen, precis som alla tidigare somrar. Men den här sommaren kommer saker att förändras. Redan när Isabel sätter ner fötterna i sanden så märker hon att stämningen är en annan, att balansen på något sätt är rubbad. Det är något i den salta luften. Något annorlunda. Och när krocken mellan nya aningar och minnen från förr trasslar till relationen mellan Isabel och bröderna Conrad och Jeremiah, så blir det plötsligt uppenbart att de står inför ett oundvikligt triangeldrama.
Vad händer när man inser att saker och ting inte varar för evigt, att människor förändras och dessutom kanske bär på hemligheter?
Pocket: [Adlibris][Bokus]

Kommentarer:

Dumt dumt att jag är så seg på att recensera böcker, denna skulle jag ju ha skrivit en recension på innan sommaren var slut. Måste skärpa mig! För detta är en bok som passar bäst att läsas på sommaren, såklart går det att läsas efteråt också men hade tänkt läsa och recensera den i tid men sen glömdes det bort..

Händer inte jättemycket i boken, men är ändå en helt okey uppväxthistoria som utspelar sig på sommaren och blir därför rätt mysigt att läsa. Är inte heller bara puttinuttigt utan innehåller lite sorgliga delar (gissar även att det blir ännu mer sånt i nästa bok). Men är tyvärr inget jag kommer komma ihåg speciellt länge tror jag. En helt okey sommarbok för er som börjar sakna sommaren nu när hösten och regnet är här.

Något jag dock stör mig lite på är alla tidshopp. De kommer huller om buller, visserligen alltid som ett nytt kapitel där det står hennes ålder men trots det blandar jag ihop och glömmer vilken ålder hon hade. Tror det är för att kapitlerna är så pass korta att man växlar för ofta.  Sedan är det även samma människor och samma miljö som dessa tidshopp utspelar sig hos så det är lätt att bli fundersam vad som hände när. Eller var det bara jag?

Ingen höjdarrecension ja vet men jag är seg och trött efter en lång skoldag och bättre det än ingen recension alls, eller hur :P?

Sammanfattning:  

En söt sommarbok som passade perfekt att läsa i solen och i gräset, men som inte gav mig ett så kvarvarande intryck. Andra boken i serien läses trots det ganska troligt nästa sommar, så de rekommenderas ändå för er som vill ha något lättsamt med även en gnutta sorg och allvar. 

Recensioner från andra bloggar: 

Nilmas bokhylla, Nellons bokblogg, Boktycke, Pocketlover, Bookcircle, ZachanBokflickorna, Sofies bokblogg, Tonårsboken, Bokhora.

Random tankar:

Lite minispoilervarning för er som inte läst boken!

- "Fin" kompis den där Taylor. - "Vet att du varit besatt av honom". Hon vet att Belly är/har varit kär i honom men ändå vill hon satsa på Conrad bara för att hon kan.
- Står att hon är solbränd/brun, men samtidigt badade hon i T-shirt... snygg bränna hon måste ha! :P
- Stört modigt att hon vågade berätta hur hon kände, hade jag ALDRIG vågat i hennes ålder, inte ens nu i 25 års ålder, så det är tur för mig att jag redan råkar ha en grabb :P.

Andra omslag/utgåvor:


1. Ett annat svenskt omslag, detta för de inbundna. Tycker det är skitfult tyvärr :p.  Inbunden: [Bokus]
2. Originalomslaget, engelska utgåvan. Helt okey, lite tråkigt. Men passar innehållet. Häftad: [Adlibris][Bokus], Inbunden: [Adlibris][Bokus]
3. Superfint omslag, somrigt och härligt, plus att jag bara älskar att resten i serien följer samma tema men har olika färg. Skulle jag ha läst dem på engelska skulle jag haft dessa. Häftad: [Adlibris][Bokus], E-bok: [Bokus]

Tycker de svenska pocketomslagen är jättefina, speciellt tvåan i serien.  Ryggen är dock tyvärr som alla Ponto pockets böcker, svarta...Urtrist! Fattar inte varför inte de kan hålla den fina färgen på ryggen med. Någon mer som stör sig på detta?

3 kommentarer :

  1. "Står att hon är solbränd/brun, men samtidigt badade hon i T-shirt... snygg bränna hon måste ha! :P"

    Haha, brast ut i gapskratt när jag läste den maningen :p

    Tycker också att tidshoppen är väldigt förvirrande. Tycker mest att Belly är irriterande men det kanske bara är jag.

    SvaraRadera
  2. Jag hittade böckerna, hoppas det är okej att jag lånade din istagram bild!

    SvaraRadera
  3. Håller med om att tidshoppen virrar till allt. Men annars tyckte jag att boken var helt okej.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...