tisdag 24 april 2012

Before I Fall av Lauren Oliver

Titel: Before I Fall
Författare: Lauren Oliver
Svensk titel: Resten får du ta redan på själv  
Förlag: Hodder & Stoughton
Antal sidor: 341 sidor
Språk: Engelska


(utläst 19 mars 2012)
Beskrivning från Goodreads:
What if you only had one day to live? What would you do? Who would you kiss? And how far would you go to save your own life?
Samantha Kingston has it all: looks, popularity, the perfect boyfriend. Friday, February 12, should be just another day in her charmed life. Instead, it turns out to be her last.
Häftad: [Adlibris][Bokus] [Amazon][BookDep]
Kommentarer:
Kul med en lite annorlunda bok, egentligen så innehåller den inget övernaturligt utan är en "vanlig" ungdomsbok om det inte hade varit för hela 7 dagars-loopen. Jag gillar verkligen den twisten. Det var intressant och jag är jävligt imponerad på att det aldrig blev långtråkigt trots att det var samma dag sju gånger.

Sam och hennes kompisar beskrivs som något elaka och själviska. De är de populära i skolan och är  mobbare men jag gillar ändå att läsa om dem. Det är lite tråkigt med böcker där huvudkaraktärerna är så jävla snälla jämt. Människor är ganska ofta själviska och elaka så det känns lite mer verkligt när de får ha mer djup. Plus att det är väldigt kul med variation.

Trodde att den skulle vara sorgligare dock. Viss är den ledsam i vissa delar och i slutet grät jag men den var mycket mer lättsam än jag trodde. Vilket inte är dåligt ifs, jag gillar att den även var rolig men blev bara lite förvånad över det. Att läsa om mobbingen var dock hemsk, får mig att må illa hur folk kan behandla varandra.

Ja jag tycker verkligen att det var en bra bok och då jag läst så blandade åsikter hade jag inte mycket förväntningar alls, så det känns skönt att jag för en gångs skull är med på de som gillars sida ^^.
Bryr mig om karaktärerna och tycker mycket om Sam, Kent och de flesta andra så det var en riktigt mysig läsupplevelse! Så den rekommenderar jag!

Recensioner från andra bloggar: 
Läst på engelska: Boktycke,Unga böcker, Bara en sida till, Bokhora. Läst på svenska: Booksarelives, thecuriouscaseofthebooks, Boknea, Reading this world, Bokgläntan, Bookis, Iktoro, Bokgrottan.
Random tankar (främst för er som läst boken redan):
- Jag har tänkt lite på det här som många tagit upp att det är konstigt att hon inte umgås mer med sin familj när hon vet att hon ska dö. Det håller jag delvis med om, men jag tror samtidigt att hon är en envis tonåring som verkar tro att det är en evig loop hon hamnat i mer än att hon verkligen tror att hon kommer att dö. Tror att hon kanske vill försöka ha kvar sitt normala liv så mycket som möjligt. Men ja lite skumt är de, men är lite av en förklaring iallafall. Vad tro ni? 
- En annan grej jag funderat över är temperaturen och vädret i boken. Allt utspelar sig ju under samma dag så vädret borde alltid vara det samma. Ska ju vara i mitten av februari då det är alla hjärtans dag, så frågan är hur kallt är det där då? Är väl någon stad i USA så vädret kan ju vara variera väldigt beroende på vart den utspelar sig, har glömt om de skrev var det var. Men i vilket fall som tycker jag att det är skumt att hon ena dagen kan gå klädd i bara kjol. Visst hon fryser men hon fryser ju inte ihjäl som jag hade gjort på vintern i så lite kläder som när hon blev utslängd från bilen tex. Samtidigt står det att en av hennes kompisar hade öronmuffar och samtidigt är det även någon scen där det står att det är is på floden..Och när de sen var vid Goose Point var det väl inte så kallt eller minns jag fel?  Blev lite förvirrad av det, men det kanske bara var jag som blev :P
- Sist men inte minst så tycker jag det är konstigt att hon inte gör nått mer crazy. Jag skulle gjort nått ännu galnare om jag visste att det var en loop. Tycker ändå att hennes dagar är rätt lika och lite mesiga. Skulle NI gå till skolan om ni bara hade en dag kvar att leva!? Inte jag iallafall :P
Vad skulle ni ha gjort om ni märkte att ni loopade samma dag om och om igen?  
Förutom att umgås med er familj då alltså ;)
Andra omslag/utgåvor:
 
1. Eng. Inte lika snyggt med titeln rakt i ansiktet tycker jag. Inbunden: [Adlibris][Adlibris (dyrare)][Bokus] Häftad: [Adlibris][Adlibris][Bokus] 2. Sv. Tråkiga färger och för stor röd text.. nä gillar inte alls. Kartongage: [Adlibris][Bokus]


Från andra länder:
Valencianska, Ryska, Holländska, Portugisiska, 

Slovakiska, Bulgariska, Franska, Tyska,


Rumänska, Spanska.

Tråkigast: Tyska (och svenska...)
Fulast: Spanska! Gjort i paint eller...? och Holländska >.<
Finast: Rumänska tror jag. ^^ Slovakiska var coolt med.  Annars gillar jag ändå originalet, det utan titeln i ansiktet och med grönare gräs ;)


Vilket omslag tycker ni bäst om?

10 kommentarer :

  1. Läste den också på engelska och älskar den <3 Håller med dig om omslagen också, och de random tankarna.

    Jag hade med gjort något crazy, typ något jag drömt om men aldrig vågat...

    SvaraRadera
  2. Bu, jag har skrivit en recension om den (svenska versionen) på min blogg :P

    http://iktorosbocker.blogspot.com/2012/03/resten-far-du-ta-reda-pa-sjalv.html

    Det är en av mina absoluta favoritböcker, håller dock inte med om det svenska omslaget. Det är finast.

    SvaraRadera
  3. Ska absolut kolla upp den boken

    SvaraRadera
  4. SVAR: Aw Tack! :D Och grattis till dig i förskott! :D

    SvaraRadera
  5. Angående första punkten är jag villig att hålla med. Och det är väl därför som jag är lite mer okej med familjedelen (eller snarare bristen av den). Det är ju inte precis som om Sam visste att hon skulle få just 7 dagar på sig. :-)
    Haha, temperaturen och vädret tänkte jag nog inte så mycket på alls. Rynkade nog mest näsan i början, men släppte det sen. Ligger absolut något i det du säger. Sjukt märkligt? Rent logiskt borde vädret ha varit likadant varje dag? Eller?
    Sista punkten - jaaaa! Varför gjorde hon inte något galnare? Om jag hade varit henne hade jag nog försökt göra lite väsen eller något mer dramatiskt än att köpa yoghurt/smmothie. (Om det nu var vad hon gjorde? Har dåligt minne..) Skolan hade definitivt varit uteslutet.

    Om jag loopade samma dag om och om igen? Hrm. Svår fråga. Vet inte i nuläget. Köpt en sista minuten-biljett till London på kredit och tagit med mig alla nära&kära. Njutit av dagen. Tror jag? Haha, svårt att vara storslagen med den begränsade tiden..

    Tycker bäst om originalet, den som du också gillade.

    Förresten har jag utmanat dig till att svara på några frågor: http://bokskadad.blogg.se/2012/april/dessa-fragor-harstammar-fran-lite-socker.html :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du svarade så långt =)

      Ja en resa till London skulle jag inte banga på! Jobbigt bara om det skulle regna just den dagen >.<

      Okey då ska jag kolla in det =)!

      Radera
    2. Långa svar kan vara passande ibland, tycker jag! :)

      Det hade jag med i bakhuvudet, bekymret för OM det skulle regna. Hade varit rätt typiskt. Försöker se det positiva - London är London. :D

      Svar: Ska klicka mig oftare än vanligt på din blogg för att se uppdateringar, haha.

      Och jag tackar! ;)

      Varsågod för länktipsen!

      Radera
  6. Jag har utmanat dig till att svara på 11 frågor! All information hittar du om du klickar på länken:

    http://bookshelf.blogg.se/2012/april/11-fragor.html#comment

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...