söndag 30 augusti 2015

Minirec x 3: Batman, Vol. 1/ Batman: The Black Mirror/Batman R.I.P

Batman, Vol. 1: The Court of Owls by Scott Snyder, Greg Capullo 

Engelska, 176 sidor, New 52 Batman Vol 1. Utläst i Mars 2015.

Minirecension:

Story:

Första kapitlet var väldigt spännande och bra start på att få igång historien. Överlag gillade jag storyn och kommer definitivt läsa fortsättningen. Var något förvirrande på sina ställen man annars bra.

Kändes genomtänkt, gillar verkligen delen där man sidorna vänds upp och ner till sidan etc för att skapa förvirring så som Batman är förvirrad och vilsen :).

Sedan älskar jag Ugglor så det är ju ett plus ;)


Illustrationer:

Sååå snyggt älskar det. Älskar färgerna och hur välgjort allt är. Så fint! 

Så snyggt att jag vill ha affischer från den här serien! Ska hålla utkik efter singelnummer att köpa och sätta upp sen nån dag :)

Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

Blev rätt förvirrad av alla olika Robins. Har nu läst på massor så jag är mindre förvirrad men när jag började läsa var jag lite off. Dock hade de med en väldigt fin Robon-introduktionsscen i början =).
Dock blandar man ändå ihop dem, alla ser ju lika dana ut, alla svarthåriga.

- Varför hoppade [mördaren själv ut genom Gotham towers? Säker död väl? Kunde ju bara sparkat och stannat kvar där uppe? ...... Aha han dog inte, skumt]!

- Varför har Alans [kropp hittats så sent? De såg väl när han ramla ner i hålet]?

 - Fattar inte helt vad som hände efter att han stack från [The Maze....] Förvirrad :(



Batman: The Black Mirror by Scott Snyder, Jock, Francesco Francavilla 

Engelska, 304 sidor, Batman. Utläst i April 2015

Minirecension:

Story:

Denna var min favorit och vinnaren när jag hade Batman-tema på bloggen. Den är inte bara ursnygg utan hade en riktigt bra välskriven story. Snyder kan sina grejer!

I detta album följer man Dick Grayson när han tar över som Batman (varför han gör det får ni läsa er till, men spoiler-varning på det!).  Han känns väldigt lik i rollen och många gånger glömmer jag att det inte är Bruce vi följer.

Riktigt nöjd över denna, spännande och intressant story!


Illustrationer:

Ok så den här växlar mellan två olika tecknare, först Jock som kör mer klassisk superhero-comic stil. Väldigt snygg och stilren. Sen kommer vissa delar som är tecknade av Francesco. Först tyckte jag det var fult och svårläst men sen började jag uppskattade det. Hans stil är mer skissig och väldigt arty, och kändes mer som konst =). Han använder färgerna väldigt fint.  Även Jock är duktig på att byta toner för olika scener för att skapa stämning. Så överlag SUPERNÖJD =)

Först ut har vi Jock's stil:

 

Sen har vi Francesco Francavilla's stil:


Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

- Hans exfru ser ju yngre ut än dottern. Suck varför ska kvinnor alltid vara så heta (i serier, filmer, tv-serier). Killar får variera i sitt utseende, men tjejer ser likadana ut, alltid smala och snygga....

- Alltså varför döpa sina barn till sitt eget namn.... Så ego och så himla förvirrande för oss läsare :P

- Jaha Barbara är adopterad, det visste jag inte!


Batman R.I.P. by Grant Morrison, Tony S. Daniel (Illustrator), Sandu Florea (Illustrator), Lee Garbett (Illustrations) 

Engelska, 224 sidor, Grant Morrison's run  Utläst i Juli 2015

Minirecension:

Story:

Märker nu när jag läst på om Batman (och alla olika Robin) och kan mer historia hur jag läst så mycket i fel ordning. Gör inte jättemycket men har nu tagit tag i att ta reda på just Grant Morrison's batman ordning. Denna räknar många som del 4 av hans Batman-verk, så har gjort en lista i min "Bokserier"-sida som jag framöver kommer följa.

Är för övrigt så mycket roligare att läsa nu när jag har mer förståelse! Förstår grejer i Batman Hush, som jag läste för typ två år sedan, så mycket bättre nu.

Så över till vad jag tyckte om storyn i denna. Lite blandat. Gillar hur komplexa Grant's historier är men just denna hade en lite skum twist av Batman som jag inte helt vet om jag gillar. Är ju även inget att rekommendera alla, då det verkligen inte är något lättläst. Jag får bläddra fram och tillbaka en hel del och läsa på Wikipedia men fattar sen. Men bra och intressant om man tar sig tid att fatta.
Men stör mig ändå lite på att de ofta känns som att de utgår från att man kan ALL bakgrundshistoria och all fakta.. Det är ju nästan omöjligt. Finns så mycket..... Tack och lov för Google!!


Illustrationer:

Fint och inget att klaga på. Gillar de olika färgerna på pratbubblorna när Batman är galen och i sin [Zur en arrh]-form. 


Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

- Gissar att Jet skulle [dö, för hade aldrig hört talas om henne innan och kändes typisk att de slängde in en romans så hon kan dö och han kan få en anledning att hämnas henne... ] Hade som tur var fel =).

- Förvirrad, alla är svarthåriga snygga män, blandar ihop dem... Hänger inte helt med när de inte är in costume... Robin är bara lite yngre, men annars alldeles för lik Bruce >.<

- Lilla gris-[Batman är ju bara sååååå flummig och missplacerad? Som en liten chibi version av Batman :P]...

- Tycker nästan Gordon borde anat ugglor i mossen så som ["Alfred" svarade !?

 - Om nu skurkarna vet hans riktiga identitet borde de ju använda det mot honom?


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...