lördag 14 mars 2015

Minirec x 2: Vego: & Mera vego!

Fick två finfina kokböcker i julklapp, har nu testat på en hel del i dem att jag känner att jag kan ge ett vettigt bedöm på dem =). Spoiler-alert: båda rekommenderas varmt! ^^

Extra tips är att just Mera Vego finns för 119 på Bokrean just nu ;)


Vego: Vegansk mat för alla tillfällen av Mattias Kristiansson

Svenska, 143 sidor.  Adlibris, Bokus  Provläs boken HÄR!

Minirecension:

Upplägg:

Boken har ett klassiskt upplägg med Förord/Tips, Frukost, Middag och Efterrätter vilket jag gillar. Blir så mycket enklare att hitta det jag är sugen på då =).

Sedan har den fina trevliga bilder och vanligt uppdelat med ingredienser för sig och instruktioner för sig. Utbudet av recept är bra men lite mer vardagsmat kanske. 

Recept:

De maträtter jag hittills testat är följande: 

Röda linsplättar - Ok, inte jättekul. Inte så förtjust i linser.
Grekisk burgare - Supergod! Jätteenkel att göra och riktigt rolig burgare-alternativ. 
Crème Brûlée - Nja, var för mycket smak av havre och hade ingen riktigt brännare så fick ingen fin yta.. måste göra om det här receptet för en bättre bedömning :(
Oreo-dessert - Jättegod men shit alltså jag och min roomie var mätta på riktigt i en hel vecka efteråt >.<
Linsplättarna
Så ja har väl inte hunnit testa såå mycket än men har markerat typ tio recept jag vill testa så snart som jag har tid/möjlighet =).

Mera vego : Mat för hela familjen av Sara Ask, Lisa Bjärbo

Svenska, 151 sidor.    Adlibris, Bokus

Minirecension:

Upplägg:

Först och främst, hur fint är inte omslaget! Har den som en prydnad i köket för att det är så himla mysigt att kolla på =).

Upplägget är bra men något annorlunda, här är det Kaos (snabba rätter), Vardagsmat, Helg och Sött & Plock. Har lite svårare här att minnas var i boken något jag ville testa är men gillar annars idéen med att dela upp efter tid och typ.

Här är det också hemskt fina bilder och många roliga, fina och inspirerande recept. Gillar också hur nästan varje recept har en vegan-anpassnings-tipsdel =).  

Recept:

De maträtter jag hittills testat är följande: 

Broccolipest
 med hallomikuber - En ny favorit! Har även gjort om det, enkelt och supergott! 
Äppelpannkaka - Mums, gott!
Gnocchi med rostad butternutsquash - Hade aldrig testat sån pumpa förut, men shit alltså vad gott det är! Detta recept har jag också gjort om och kommer göras om många gånger. Nom nom!
Rödbetsrisotto - Gott, älskar rödbetor =)
Färska vårrullar - Goda men aningen tråkiga... Kanske blir roligare med annan fyllning, följde dock inte helt receptets fyllning!
Tacoburgare - Se bild nedan, alltså här har vi också en ny favorit. Kan nog vara godaste brugaren jag någonsin ätit! Helt galet gott! Hittade receptet här!


Sen vill jag nog på riktigt testa alla andra recept med... måste bara få tid till det!

1 kommentar :

  1. Jag gillade också Mera Vego, så bra kokbok! Vego måste jag titta närmare på, har hört så mycket bra om den :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...