måndag 5 september 2011

Ibland bara måste man av David Levithan

Titel: Ibland bara måste man
Författare: David Levithan
Originaltitel: Boy meets boy
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 247 sidor
Språk: Svenska

(utläst 21 augusti 2011)

Beskrivning från Bokus:

OBS! Tycker själv att beskrivningen berättar för mycket av saker som händer långt fram i boken.. Så lite Spoilervarning :P

Paul har det inte lätt just nu. Hans bästa vän Joni har dumpat honom och hela gänget för den där Chuck! Och Tony, hans andra bästa vän, är inspärrad i huset av sina hysteriska föräldrar för att omvändas. Och Noah sedan. Noah med de grönaste gröna ögon vill inte se honom längre eftersom han råkade kyssa sitt ex Kyle i skolans städskrubb. Rörigt värre! Och mitt i alltihop ska han hinna förbereda Glada änkans fest med döden-tema.

Provläs på Bokus hemsida!

Kommentarer:

Nu har jag alltså läst ännu en bok av David Levithan som nu har hamnat bland mina favoritförfattare <3. Skrev ett inlägg för några månader sedan där jag sökte feel-good boktips, jag fick tyvärr inga tips eller kommentarer på de inlägget (har ni några nu kommentera gärna med tips!) men som tur var hittade jag David Levithans böcker efter att ha läst gott om honom i I bokens värld är allt möjligt's blogg. Tack för det! För gud så fina böcker han skriver =)

Denna bok handlar alltså om en kille som heter Paus som blir kär vid första ögonkastet när han ser killen Noah i en bokaffär (om jag minns rätt?). Boken är något av en utopi där homosexualitet är fullt accepterat i skolan han går i och där skolans quarterback Infinite Darlene är en drama queen och även en skolans homecoming queen. Jag bara älskar det! Visst alla är inte okey med homosexuellt men de verkar ha kommit en god bit på väg iallafall.

Själv tycker jag att kärlekshistorier är som finast när de är oskyldiga, min favoritkärleksfilmer är därför bla "Amélie från Montmartre" och "(500) days of Summer" (jag bara älskar scenen där de busar på Ikea). Den här boken är på samma nivå, gulligt oskyldig. Paul gör allt för Noah ska gilla/lita på honom igen (efter en viss incident) som att vika fina origami fåglar åt honom och tusen andra söta saker. Jag smälter för att boken är så romantisk =).


Ett fint litet citat från boken:
"Jag har faktiskt tänkt över mitt liv den senaste tiden, och det är en bild som återkommer i huvudet hela tiden" säger han. "Du vet när du ska korsa en trafikerad gata? Du tittar neråt gatan och ser en bil komma, men du vet att du hinner över till andra sidan innan den når fram till dig. Så du börjar gå fastän det är rött. Mitt i gatan vänder du dig och ser bilen närma sig, och du vet att om du inte fortsätter gå, kommer du stryka med. Så känner jag ofta. Jag vet att jag klarar mig. Jag klarar mig varenda gång. Men bilen finns alltid där, och jag stannar alltid till och ser den komma emot mig".

Vet inte hur jag ska recensera och ge denna boken rättvisa men vill ni läsa "mys på bok" så ska ni läsa denna söta historia. En ny favorit =)



Detta var ett recensionsexemplar från Pocketförlaget! Tack för ännu en fin bok! ^^

Andra bloggar om boken:
I bokens värld, En bok om dagen, Bokhora, Pocketblogg.


Andra Utgåvor:



Tycker den svenska storpocketen har en jättefin och passande framsida och tyckte först att den upplagan som jag själv har var tråkig, vilket framsidan är, men det man inte ser på den jag har är att baksidan och kanten av boken är randig, vilket gör den mycket gulligare =) Är ju ändå kanten man ser när den står i bokhyllan ;)

De engelska tycker jag är tråkiga.

Utseendemässigt vinner den med origamifåglarna<3

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...