torsdag 21 januari 2016

Skräck-böcker del 2: Himmelstrand / We Have Always Lived in the Castle

Fortsätter recensera böckerna jag läste till skräck-temat, del 1 hittar ni HÄR!

Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist

Svenska, 410 sidor. Utläst i September 2015 Adlibris, Bokus

Minirecension:

Tyvärr var inte heller denna något jag fastnade för. Den var lite för flummig. Ingen tydlig historia som hans andra böcker haft. Förstod inte poängen riktigt :(. Visst har de andra böckerna haft konstiga element men de vävde han in så snyggt att de inte kändes konstigt utan naturligt, så var det tyvärr inte här. Kommer därför inte läsa fortsättningen utan hoppas på något likt hans gamla böcker sen i framtiden.

En anledning till att jag inte fastnar är troligen att jag inte fastnade för någon av karaktärna. Var ingen jag knöt an till, var annars tyvärr inte så värst läskig skräck heller. Hade det inte varit ett rec-ex hade jag nog inte läst klart.

Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

- Isabelle är ju så störande blåst som inte bryr som om något annat än sitt utseende. Alla hennes "-Ok?" När folk påpekar konstiga saker stör mig... Ja dom påpekade precis något man kan diskutera med du bryr dig ju inte om något annat än dig själv!?Men finns ju sånna människor tyvärr, sånna med bara luft i huvudet. 

- Åh Lennart och Olof är så söta och oskyldiga. :)

- Shit [ Molly ] är ju läskigt obehaglig.... Men gud hemska [människa som dödade Emil :(] Vidrigt!




We Have Always Lived in the Castle
by Shirley Jackson

Engelska, 146 sidor. Utläst i Oktober 2015   Adlibris, Bokus

Minirecension:

Alltså går ju inte att recensera den här boken utan att nämna hur fin den är! De räfflade kanterna, de läskiga och stämningsfulla men också mycket vackra omslaget! <3

Men boken i sig då? Ja jag är tyvärr väldigt tu-delad. För den var något förvirrande och lite svårläst tyckte jag. Antagligen dels för att det är något av en klassiker och aningen gammaldags men just den biten var inte så farlig men jag vet inte, jag hade iallafall lite svårt att komma in i den tyvärr.

Men annars var det väldigt spännande att lista ut varför alla hatar dem, kan ju inte bara vara för att de är så konstiga? För konstiga är de, speciellt huvudkaraktären.

Sedan var jag tyvärr väldigt besviken då jag hört så otroligt gott om den här boken, och visst gillade jag den, men tyckte inte den var läskig och var några bitar jag tyckte var lite sega och skummade mig igenom. Så ja en svag "gillar" i betyg. 

Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

-  Tror det är [Mary som är mördaren, att de gjorde något mot henne. Resten av familjen, att hon tog socker för hon bara ville ha kvar Constantine]. Yes [hon var mördaren, men varför? Vad var motivet egentligen.]!?...

- Alla Marys tankar om att hon önskade att Village folket skulle dö och hennes konstiga beteende. Blir så nyfiken vad hon ska ha för diagnos... nån som har en ide? 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...