lördag 20 december 2014

Filmrecensioner x 3: if I stay, The Giver & Gone Girl

Tre filmatiseringar på tre böcker som jag tyvärr inte har läst.

If I Stay (2014)

Bok: If I Stay by Gayle Forma

Minirecension:

Den här filmen var väldigt fint filmad med fina färger =). En fin och sorglig film <3.

Gillar Chloë Grace Moretz men just denna film var inte hennes bästa. Bra men inget jag kommer minnas.

Random tankar:
- Som sagt, en väldigt sorglig film. Mycket känslor, hade en klump i magen hela tiden. Kan knappt ens föreställa mig hur jag skulle kunna överleva något sådant :( 
- Utöver olyckan tar filmen upp de svåra med förhållanden, hur mycket man måste prioritera, kompromissa och bara hoppas att bådas planer passar ihop så man kan fortsätta var ihop. Svårt ämne. Ska man följa sitt hjärta för den man är kär i eller sitt största intresse?
-  Jag skulle aldrig kunna säga till någon jag älskar att [det är ok att dö, ok att lämna mig, jag skulle skrika till personen att stanna kvar i livet, inte ge upp!]


The Giver (2014)

Bok:  The Giver by Lois Lowry

Minirecension:

Gillade miljöerna och att kolla på sånna här framtids/utopi/dystopi världar =). Var ganska fint och harmoniskt med de svartvitta i början men sen när de blev färg så tycker jag de var rätt konstiga färger...

Har inte läst boken så vet inte hur bra den följer den, någon som läst den får gärna upplysa mig om det ni tyckte fattades/ var för annorlunda =).

Vilket fall var det inte det bästa jag sett direkt men helt ok, lite små töntig. Svårt med denna typ av genre nu, finns ju redan så mycket liknande ute. Så även om boken var nyskapande/nytänk när den kom så är inte filmen det tyvärr. Men ändå en helt sevärd film =).

Random tankar:
Haha vad Alexander Skarsgård såg annorlunda ut och var i den här filmen, så van att se honom i True Blood annars =).
Påminner mig om Shades of Grey av Jasper Fforde.
- Hur kunde han gå [så långt utan kompass och mat? Han bar ju inte så mycket?]?
- Hur vet hon The chief elder [om minnena redan]?
- Borde inte alla bli [helknäppa och i chock när de får tillbaka allt på en gång!? De förra receivers:arna blev ju jätteskärrade av vissa av minnena? Makes no sense]
- Slutet var lite konstigt. [Fanns det en "vanlig" värld där ute alltså? Eller dog han och drömde det innan han dog?] Känns skumt...

Gone Girl (2014)

Bok: Gone Girl by by Gillian Flynn

Minirecension:

Såg denna på bio med min kille och den är verkligen en passande biofilm. Riktigt spännande och kul att sitta och försöka klura ut hur den skulle sluta (iallafall för mig som inte läst boken).

Gillar hur man tror man vet hur de ska sluta men sen har den så många twister att det iallafall alltid är något man blir överraskad över trots att jag listade ut en del =).

Rekommenderas! 

Vad tyckte ni som även läst böckerna =)?

1 kommentar :

  1. Jag gillade inte alls The Giver, håller med dig om att det finns så himla många liknande historier att den inte kändes särskilt nytänkande. Men Gone Girl var helt klart en favorit :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...