onsdag 31 december 2014

14 bästa böckerna & tecknade seriealbumen från 2014!

Hade höga förtätningar på 2014 och trodde det skulle bli många mer favoriter i år än förra året men tyvärr blev det inte så.  Hittade många nya tecknade favoritserier men inte så många "vanliga" böcker blev favoriter tyvärr, men några guldkorn har jag ändå hittat och läst:

Bästa böckerna år 2014:

Börjar med de på plats 14-7 utan inbördes ordning.


Sedan kommer vi till böckerna på plats 6-1, böcker som stod ut något extra!

6. Light by Michael Grant
Ett bra och spännande avslut på en favoritserie!

5. Cress by Marissa Meyer 
Spännande bok med massor av intressanta
och unika karaktärer!

Älskar den här mysiga serien och slutet...åh slutet...

En riktigt rolig bok om en Sheldon Cooper-liknande 
huvudkaraktär som vill hitta sig en fru ^^

Ett riktigt spännande och bra avslut på en svensk favoritserie.


Vilket innebär att 2014's bästa bok var:
.
.
.
.
.
.
En något oväntad förstaplats men eftersom jag ännu, ett halvår senare, inte kan glömma läsupplevelsen och tänker på den gång på gång så var ändå platsen given!

Uppdatering: Finns tydligen översatt med! ^^

Bästa tecknade böckerna år 2014:

Börjar även här med plats 9-7 utan inbördes ordning. Blev lite färre här men 
det är för att jag samlat ihop alla volymer för samma serie på en och samma placering.


Sedan fortsätter vi med plats 6-1. Toppalbumen!

6. Lilla Berlin del 1 & del 2 av Ellen Ekman
Riktigt rolig och aktuell igenkänningshumor.

Skön och spännande serie med ombytta könsroller! 

4. Kunskapens frukt av Liv Strömquist 
Klockren feministisk bok om kvinnliga könsorganet ;)

3. Hur man botar en feminist av Nanna Johansson
Galet rolig och spot on humor!

Riktigt bra och välgjord serie. Riktigt intressanta karaktärer 
och älskar hur världen och historian om samhället byggs upp.
Rekommenderas starkt!


Det innebär att nummer ett och årets bästa seriealbums-serie går till:
.
.
.
.


1. Locke & Key vol 1-5 by Joe Hill, Gabriel Rodríguez 
Något av det bästa jag läst, otroligt spännande och riktigt snyggt tecknat. Älskar att jag ännu har ett album kvar att sätta tänderna i. Men hur jag ska överleva när jag läst klart denna underbara serie vet jag inte..

Kolla då in listan för 2013 [HÄR]!
Kolla då in listan för 2012 [HÄR]!


4 kommentarer :

  1. Du ser ut att ha läst mycket trevligt 2014.

    SvaraRadera
  2. Flera böcker här som jag vill (och borde...) läsa, kanske får ta tag i någon av dem under året :P

    SV: Hade missat några av dina kommentarer på min blogg som du lämnat i mitten av december så jag tänkte att jag svarar på dem här istället. Omslaget till TFiOS är inget omslag utan en poster men det är ganska fint ändå :) Och varsågod för taggen även om du såg den ett halvår senare, du får väl kanske göra den nu till våren istället, haha ;D

    SvaraRadera
  3. Du verkar ha läst många bra böcker och många har dessutom fina omslag! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har beställt första Locke and key nu. Hoppas på att jag kommer att gilla den.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...