fredag 6 juli 2012

Rör mig inte! by Tahereh Mafi

Titel: Rör mig inte!
Författare: Tahereh Mafi 
Originaltitel: Shatter me
Antal sidor:  303 sidor
Språk: Svenska
Serie: Del ett i en serie!
Rec-ex: Ja, från B/Wahlströms. Tack ^^

(utläst 1 juni 2012)

Beskrivning från Adlibris:

Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.

Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu.

Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.
Inbunden: [Adlibris][Bokus] E-bok: [Adlibris][Bokus]

Kommentarer:

Varför är jag alltid så seg med att skriva recensioner!? Nu minns jag ju inte alla detaljer jag ville ha med och diskutera om boken, suck >.< Aja hur som helst. Detta var en bok som typ alla bokbloggare verkade älska så jag försökte dra ner mina egna förväntningar. Men slutade iallafall med att jag gillade den riktigt mycket för en gångs skull =).

Gillar att författaren verkligen fått till en känsla av att Juliett har blivit smått galen av att vara ensam så länge. Hur hon räknar saker, hur hon tänker hur och hon rycker sig undan (ja just det gör hon ju för andra orsaker med men ändå). Känns hur som helst ganska trovärdigt. Gillar också hur boken är så speciellt skriven. Vissa ord är överstrukna så en mening får två olika betydelser, tycker det ger boken en härlig och levande känsla. Ett exempel är bokens titel "Rör mig inte!". Den får två betydelser beroende på om man läser med de överstrukna ordet eller inte. Kul tycker jag!

Måste också säga att svenska omslaget passar riktigt bra med den mörka känslan som boken har. Tycker även att titeln är riktigt bra, Shatter me är inte alls lika perfekt som de svenska.

Plus att den har korta kapitel ;) det är alltid trevligt!


Det enda som egentligen stör mig är kärleksbiten som går för snabbt. Nä sluta med alla dessa onödiga kärlekshistorier om ni inte gör dem rätt. Känns de verkliga är de urmysiga och kul att läsa om men går det så här fort känns det bara fånigt!

Men var nog ändå slutet som gav boken det höga betyget! Åh vad jag lääängar efter fortsättningen! Måste ju bara bli episkt! [Älskar superhjältekrafter, har velat ha mer böcker om sånt hur länge som helst! Är tokig i superhjälte filmer/serier. Tycker inte det gör något alls om det blir väldigt likt X-men. För jag älskar X-men ;P]- markera för att läsa spoilerdelen!

Sammanfattning:  

Gillade mycket mer än jag trodde. Kärlekshistorian går som vanligt för overkligt snabbt fram men annars en riktigt trevlig bok. Gillade speciellt slutet och kan inte hålla mig för att läsa fortsättningen så Tahereh skriv snabbt och B/Wahlströms översätt FORT! =)

Recensioner från andra bloggar: 

Beroende av böcker, Yvannas böcker, Unga böcker, Boktycke, Pocketlover, thecuriouscaseofthebooks, Nellas böcker, I Reed N See, The Litterature world, Bokskadad.

Random tankar:

- Tycker det är lite läskigt hur mycket Adam hade planerat...Stalker-varning där någon!

- Varför lämnar de James med Kenji? Hade inte han spårare i sig? Eller missade jag nått nu igen?

- Hade varit intressant med en bok där huvudkaraktären inte är så stark jämt. Utan få läsa om någon som ger sig. För det skulle jag nog tyvärr ha gjort själv om jag vart så hungrig, fattig, utlämnad etc. Hade varit mer intressant med en huvudkaraktär som inte var så himla perfekt. Utan någon som själviskt tvingades göra massa hemskheter för att överleva. Det läser man inte om lika ofta.

Andra omslag/utgåvor:

 
1. Ännu en tjej med balklänning. Inbunden: [Adlibris][Bokus] Pocket: [Adlibris]
2. Lite skumt men ganska coolt öga =). Häftad: [Adlibris][Bokus]

Har helt ändrat uppfattning om den här bokens yttre, tyckte svenska omslaget var superfult först men nu gillar jag det och tycker verkligen det passar med innehållet. De engelska ser ut som vilken YA som helt och passar inte alls med handlingen tycker jag. Dock tycker jag ögat är ganska snyggt :P.

Va tycker ni?

3 kommentarer :

  1. Jag gillar att du nämner nästan allt jag tänkte nämna i min recension, haha. Men älskar med slutet (pga samma anledningar som du)!

    - Adam = mucho stalkervarning. Det är nog lite det + att allt går så fort på deras kärleksfront som drar ner betyget ett snäpp.
    - Kenjis spårningsserum försvann ju när han kom ut i ödemarken där kärnkraftverket exploderat, eller vad det nu var. Kemikalierna hade någon påverkan på spårningen. Med andra ord så som det gick till för Adam. :)

    SvaraRadera
  2. De lämnar James med Kenji när de förstod att han hade gått igenom kärnkraftverket och alltså inte hade spårningsmekanismen kvar i sig :) Precis som Adam.

    Lite sent svar men ändå..

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...