tisdag 31 juli 2012

Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Titel: Jag väntar under mossan
Författare: Amanda Hellberg
Antal sidor:   221 sidor
Språk: Svenska
Rec-ex: Ja, från Bonnier Carlsen.

(utläst 3 juli 2012)

Beskrivning från Goodreads:

När Tilda är nära att drunkna och spolas i land på den olycksbådande ön mitt i sjön skruvas hennes känslighet upp. Hon tränger djupare in i en värld av övernaturliga varelser och mystiska samband där ingenting är som det först verkar. Samtidigt vakar någon - eller något - över varje steg Tilda tar ... 

I en värld av sällsamma skuggväsen, undangömda kråkslott, en bottenlös näckrosdamm och en uråldrig maktkamp söker Tilda sanningen: Vad hände med Tildas försvunna mormor? Vem ligger bakom den ondskefulla stämningen vid sjön? Hur känns den stora kärleken? Och vem är Tilda själv egentligen?
Inbunden: [Adlibris][Bokus] E-bok: [Adlibris][Bokus]

Kommentarer:

Började riktigt bra, var sådär härligt kusligt på ett mysigt sätt och jag bara älskade det. Trots att jag var hemma i stan, fick jag känslan av att vara i en liten stuga i mörkret på landet och jag drog bort fötterna från kanten av sängen etc. Men sen när historien tuggade på kändes det som att allt gick för fort och att historien kändes något tunn. Nått saknades.  Det kändes som att det tog slut innan det ens hunnit börja. Den kändes inte helt färdig. Och man hann inte lära känna karaktärerna riktigt.


Men för att prata om de positiva delarna istället så älskar jag att man får känslan av att bo på landet och det får mig verkligen att sakna mitt gamla landställe som vi hade när jag var liten. Plus ett ritkigt plus för de fina illustrationerna i boken, sånt höjer alltid!

Till sist måste jag ju även berömma det riktigt fina omslaget också! Vackert!


Sammanfattning:  

Bra och läsvärd bok men kändes tyvärr som att något saknades. 

Recensioner från andra bloggar: 

SwedishZombie, Bokhora, Bokgläntan, Beroende av böcker, Bokmilaskogen, Bokfreak, Calliope books, Nellas böcker, Bokparadis, Boktradition.

Random tankar:

Spoilervarning för er som inte läst boken ;)

- Väktare! Hallå Buffy och watchers lixom plus att han typ vuxit upp som det och har väntat på "the one" ^^. Likes!
- Påminner mig även lite om Människohamn och å tänker jag förstås på slutet [med mormorn undangömd så länge]
- Häxmästaren borde ha vald något annat än ögat, något som också var kraftfullt men ögat! Vem fan väljer att bli av med ett öga... skulle jag aldrig göra!
- Om mormodern var den [enda timmerbyhäxan men varit inlkåst/borta så länge... borde inte naturen dött lite av det eller nått?]

7 kommentarer :

  1. Låter spännande, kanske en bra sommar/mellanbok?

    SvaraRadera
  2. Den var bra men jag tyckte också att det där lilla extra saknades. Blev inte helt tagen liksom...

    SvaraRadera
  3. Har tänkt att läsa den någon gång, så får se vad jag tycker då :)

    Sv: Jag gillade översättningen, fast ja, den är bättre på originalspråket :D

    SvaraRadera
  4. Det där med ögat, är det kanske någon referens till Oden och den fornnordiska mytologin? Jag menar, de flesta andra skandinaviska oknytt var ju med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så kanske det är =) intressant! Måste kollas upp ^^

      Radera
  5. Jag tyckte att den påminde om Cirkeln. Håller med annars om allt - den började bra men tappade rejält på slutet. Gillade inte alls häxeridelen.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om att det känns som man är i en mysig stuga! Jag fullkomligt älskade miljön! :))

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...