måndag 26 mars 2012

Kallocain av Karin Boye

Titel: Kallocain
Författare: Karin Boye   
Förlag: Bonnier Pocket
Antal sidor:  155 sidor
Språk: Svenska

(utläst 24 februari 2012)
Beskrivning från Adlibris:
Kallocain är en framtidvision över ett polisstyrt och militariserat övervakningssamhälle. Med sin sanningsdroghar kemisten Leo Kall funnit en väg in till medborgarnas själar. Det visar sig att de flesta hyser heta drömmar om uppror mot Världsstaten och en önskan om Ökenstaden - en avlägsen plats för frihet och kärlek. Leo Kall börjar själv tvivla på Staten och ifrågasätta sin roll som lojal medsoldat.  Karin Boye har med Kallocain målat upp ett 1984, nästan ett decennium före George Orwell. En kuslig dystopi, men samtidigt en tro på människans förmåga att skapa en annan, levande värld.
Finns att köpa som: Pocket: [Adlibris][Bokus
Kommentarer:
Tyvärr var den här boken inte alls som jag föreställt mig. Tror jag läser för mycket YA dystopier och att jag är för van vid en viss sorts berättelser. För den här boken fick inte alls samma känsla som jag annars brukar ha när jag läser om spännande framtidsskildringar. Tycker mest den var lite skum och hade jättesvårt att komma in i den. Fastnade inte alls för några karaktärer, brydde mig inte om handlingen och blev riktigt besviken att ännu en gång en "klassiker" har gjort mig besviken. När ska den "genren" motbevisa mina fördomar?


Läste boken för att vara med i en bokcirkeln om den och såg hemskt fram emot att få diskutera den och höra vad andra tyckte. Hade säkert kunnat få fram en mer positiv bild av den då. Men tyvärr fick jag förhinder i sista stund så missade mötet. Jättetråkigt.


Detta var ett recensionsexemplar från Bonnier Pocket! Tackar!

Tyvärr blev jag inte alls speciellt imponerad av denna klassiker. Hade svårt att läsa ut den trots att den var så kort, tyckte den var jätteseg. I vilket fall är det iallafall intressant att läsa en så pass gammal dystopi (tror den publicerades någon gång på 40 talet!!) och är därför ändå glad att jag har läst ut den.
Recensioner från andra bloggar: 
Eli läser och skriver, Bokmania, Litteratura, Landet Annien.
Andra omslag/utgåvor:
 
Urk de gamla omslagen var riktigt tråkiga. Den nya från Bonnier är mycket finare tycker jag!

6 kommentarer :

  1. Ramen runt beskrivning har jag också tänkt använda på våra nya recensioner. Visst blir det snyggare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja efter Boktyckes inlägg så kände de jag att det var dags att uppdatera lite och få bort lite av de röriga ^^

      Hittade den här lösningen så testar det ett tag. Tyckte det blev fint!

      Radera
  2. Jag gav upp på klassiker generen. Nästan i alla fall. Läser dem inte. Lyssnar på dem om jag måste x) Huckleberry Finn är asbra, den lever upp till förväntningarna :)

    SvaraRadera
  3. Vad snyggt du har lagt upp recensionen! :)

    Vad gäller Kallocain kan jag inte annat än hålla med. Läste strax över 100 sidor, vilket ändå är mer än hälften, och blev inte alls fängslad. Utdraget och tungt; en klassiker som jag föreställt mig dem. :/ Hoppas dock verkligen att du hittar någon klassiker som kan motbevisa dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Tänkte att det var dags att uppdatera sig lite!

      Ja de hoppas jag med :(

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...