fredag 20 februari 2015

Filmrecensioner x 4: Love, Rosie / Fifty Shades of Grey / Before I go to sleep / Horns

Before I Go to Sleep (2014)

Bok: Before I Go To Sleep by S.J. Watson

Minirecension:

Den här boken läste jag sommaren 2013 och tyckte den var mycket spännande =) (läs min rec HÄR). Som tur var hade jag glömt en del men själva sluttwisten mindes jag, så blev förstås inte lika spännande att se filmen än att läsa boken.

Men var ändå en helt ok filmatisering, tycker den var bra men lite för snabb och lite för kort men blir ju ofta så med filmatiseringar och boken var rätt kort den med.

Skillnader mot boken:

- Hon använder en kamera att spela in sina tankar i. Istället för att skriva ner dem i en dagbok.  --> Vilket jag tycker var en mycket vettig ändring. Dels kan hon lita mer på vad hon själv sagt, för hon ser ju sig själv säga det och sen borde det vara enklare för henne själv än att behöva ha tid/ork att hinna skriva varje dag?

- Hon var inte författare. --> Antar att det inte behövdes nu när hon filmade och inte skrev. 


Horns (2013)

Bok: Horns by Joe Hill

Minirecension:

Visste inte alls hur denna skulle vara, hade inte speciellt höga förväntningar men kände att den kunde vara kul att se =). Det var den också, kul att se alltså, men även väldigt obehaglig, hemsk och sorglig. Bra musik och flummigt slut hade den också :P

Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

- Harry börjar bli lite hunkig ändå ;) Lite kul att höra honom försöka prata amerikanska med :P

-  Åh Juno Temple är ju så himla toksöt! Älskar hennes hår!

- Om jag var Merrin's pappa och känt Ig så himla många år så skulle nog inte jag vara så snabb med att tro att det var han som gjort det....

- Jag är verkligen livrädd att mina barn ska hitta på sånna livsfarliga bus som de gjorde när de var små :(. 
Varför ska alltid tjejen vara den enda vettiga i alla filmer och vara den enda som säger till/gråter när de gör så störda grejer? Även när hon också är en av de "coola" ? Inte för att det är fel att säga ifrån, men fånigt med dessa stereotypa roller jämt och ständigt!

Vidrigt med bomber :( Stackars kille som [förlorade sina fingrar...fast ja inte sen när man fick reda på vad han gjort, men som barn var det synd om honom.]

- Så typiskt att de var kära sen de var barn.... Hur vanligt är det lixom :P? 

Tycker så synd om Glenna :( Hon borde bara flyttat därifrån och börjat på nytt. [Även om hon var kär i honom....så sorgligt].

- Tycker religion är så läskigt, så läskigt vad de kan kan göra med folk och få folk att göra... :(

- Åh så sorgligt att hon [ville göra slut. Stackars stackars honom, fattar att han blir ledsen och sviken men fattar henne samtidigt också :( Åh så sorgligt vet ju hur de känns att få sitt hjärta krossat, gu det gör så obeskrivligt ont ]:(. 

Fy fan vad alla dricker och sedan ändå kör i filmer i USA!

Ok att man är sur på sin bror men [försöka döda honom!? Nä helt överdrivet! Och man kan väl inte överleva så mycket knark??]

Love, Rosie (2014)

Bok: Love, Rosie by Cecelia Ahern

Minirecension:

Om du är sugen på en söt och rolig film så kan detta nog vara perfekt. Gillade verkligen den här. Urgullig. <3 

Blir lite sugen på att läsa boken, men tar det om några år i så fall. Kommer inte kännas lika spännande när jag vet allt som kommer hända typ. Men någon gång på någon solsemester kan jag tänkte mig att läsa den, blir nog mysigt =).

Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

- Störde mig på att hon inte tog ["dagen efter"-piller men tydligen gjorde hon ju det.... visste dock inte att de inte var helt säkra] Läskigt!

- Shit vad arg jag själv hade blivit om jag var Bethany [när han bara flyttade utomlands tre dagar efter han kommit in på skolan utan att ha sagt något]? Eller kanske han hade men framgick inte och att han sen inte säger hejdå på riktigt utan bara gör det till sin kompis på flygplatsen och glömmer mig. Nä då hade jag som flickvän verkligen kännt mig betydelselös.

- Shit va snygg han är alltså.... tänkte inte på det på samma sätt i Hungerspelen men Omg dör lite alltså! 

- Ja och hon med är ju också skitsnygg! Åh hennes hår alltså! Skulle kunna döda för hennes hår :P.  

- Gillar att hon hela tiden har en gamla Nokia 3310 =).


Fifty Shades of Grey (2014)

Bok: Fifty Shades of Grey by E.L. James

Minirecension:

Den här boken har jag inte heller läst. Men har ju självfallet hört galet mycket om den och läst många recensioner om den så förväntansfull och nyfiken var man helt klart. Hade extremt låga förväntningar på filmen dock, eftersom den så gott som blivit sågat i alla filmrecensioner jag sett.

Såg filmen på Alla hjärtans dag efterskotts-friande nu i söndags och måste ändå säga att jag blev positivt överraskad. Tyckte den var intressant och kul att se. Tycker det var jätteintressant att tolka alla olika situationer både från min egen synvinkel/ från vad jag tror Anastasia tänkte/ vad jag tror Christian tänkte / och ur ett feministiskt perspektiv. ^^ Men orkar inte skriva om allt här, kommer bli för långt :P.

Sedan var den väldigt rolig med, det hade jag inte räknat med men gillade att de slängde med det för annars hade det nog bara blivit stört pinsamt i många situationer men nu när de tydligt gjorde det till humor blev det bara bra istället! Så nä jag tycker kritikerna har varit onödigt hårda! Se den! =)

3 kommentarer :

  1. Love, Rosie köpte jag för någon månad sedan men har ännu inte läst den. Tyckte väldigt mycket om PS I Love you. Vet inte om de påminner om varandra men jag kan tänka mig att det är en mysig feel-good bok.

    Sen när vi kommer till hajpen om 50 shades of Grey. Jag läste 1,5 bok sen pallade jag inte med smörjan. Böckerna innehåller mycket upprepningar och evigt förklarande om vad hon känner och tänker, vilket mest irriterar mig. Men. Jag kan tänka mig att filmen är bättre på så sätt att man inte blir lika ingående kring upplevda känslor och tankar. Så jag måste nog se filmen trots allt.

    SvaraRadera
  2. Nu börjar jag fundera på om jag kanske ska se filmen ändå, hade egentligen tänkt skita i det totalt men nu.... Nja, ska nog börja fundera på saken igen ;)

    SvaraRadera
  3. hej!
    Jag har helt glömt bort att du var intresserad av några av mina utresande böcker? är du fortfarande det? Jag kan absolut möta upp i malmö nån stans så slipper vi skicka dem!
    Maila mig: fridaa148@gmail.com :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...