tisdag 16 augusti 2011

Betygssystem under uppbyggnad!

Håller på och testar ett nytt betygssystem med nya bilder och bara 4 olika betyg. Inte klart än och kommer kanske ta ett tag innan alla betyg är utbytta men ska försöka jobba snabbt :P



Här har ni den NYA betygskalan:
(Plus en förklaring till hur jag tänker kring dem)



Här har vi de som i gamla betygssystemet hade betyg från 8-10. Alltså från böcker jag gillar extra mycket till böcker jag verkligen älskar.

Kännetecken:
- Tomhetskänsla och ledsen när boken är utläst.
- Kollar inte sidnumren, bara läser och sugs in.
- Kan inte sluta läsa. MÅSTE läsa vidare!
- Leende på läpparna under läsningen.
- Kan inte sluta tänka på den efteråt.



Böcker som tidigare hade betyg 6-8, alltså mycket blandat. Från böcker jag bara gillade till böcker jag nästan älskade. Svår gräns.

Kännetecken:
- Kollar sidnumren ibland, men inte jämt.
- Gillade men får inte samma tomhetskänsla efteråt.
- Svårt att sluta läsa.Sugs in i boken.
- Sidor försvinner fram.



Läsvärda böcker som tidigare hade betyg 5-6.

Kännetecken:
- Bra och känns oftast värt att läsa, men är något seg.
- Långtråkig då och då.
- Kollar sidonummen för att se hur långt jag har kvar.
- Saknas nått som får mig att fastna mer.
- Troligen glömt dagen/dagarna efter.



Här har vi böcker som jag egentligen borde/kunde ha skippat att läsa. Böcker som inte gav mig nått. Finns bättre böcker att läsa, lästid ska inte slösas på dessa böcker. Tidigare betyg 3-5.

Kännetecken:
- Långtråkig, tvingar mig själv att läsa.
- Saknas något, fastnar inte.
- Känns slöseri på tid att läsa.
- Kollar sidnumren JÄMT, vill att den ska ta slut någon gång.. Så man kan börja läsa på något annat


Hoppas detta känns bättre för har verkligen haft svårt att sätta betyg och har varit så många gränsvärden. Om boken har gått från dålig till jättebra är det skitsvårt.

Vad tycker ni, är det bättre eller sämre? (testar detta nån månad och känner efter)


Sedan har jag två extra flikar till betygen Favoriter och Besvikelse vilket borde säga sig självt :P men för att vara extra tydlig är alltså Favoriter böcker jag älskar EXTRA mycket, böcker jag vill tipsa alla om! och Besvikelser är böcker jag haft höga förväntningar på men som inte höll måttet.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...