fredag 8 november 2013

Minirec x 2: Rec-ex: Dödens stad & Pojken som sprang bort

Dödens stad av Peter Bergting

Svenska, 272 sidor, Del 3 i Legenden om Morwhayle
Utläst 30 augusti 2013

Minirecension:

Varning detta är del tre och sista delen i serien. Läs inte denna recension om du inte har läst de tidigare delarna!

Så äntligen har jag läst den avslutande delen i serien om Morwhayle. Alltid lika kul att avsluta en serie. Känns inte som man gör det så ofta, utan bara börjar på nytt annars.

Hade som vanligt lite svårt i början för alla namn, har så dåligt minne så var svårt att komma ihåg hur alla karaktärer hängde ihop men när det sen släppte är det alltid lika kul att dyka tillbaka till något man känner igen. Åh så jag saknat Gorgo och Malda, mina favoriter!

Men måste tyvärr säga att denna bok kändes lite som en mellanbok, trots att de var sista delen. Tycker nog ändå att de var mer fart i de två första delarna. Annars var det ett bra slut och jag är nog nöjd med hur det slutade.

Random tankar: 
- Tycker verkligen att det är jättemysigt att den är illustrerad som jag nämnt i recensioner om tidigare delar, men ja lite barnsligare känsla får man ju ändå av det, blir mer barnboks-känsla då. Tänkte på det mer den här gången än tidigare, vet inte varför.

- Och vilket speciellt teckensnitt de har använt. Passar till boken och vet inte om jag tänkt på det förut men började dumt nog fokusera på det lite för mycket. Såg att alla tecken inte helt är samma (har fotat det men hittar tyvärr inte bilden...).

- Stackars orobouzerna som Malda utnyttjar så hemskt =(
På Svenska: Inbunden: [Adlibris][Bokus][CDON]

Pojken som sprang bort av John Boyne

Svenska, 189 sidor. Utläst 2 september 2013

Minirecension:

Detta är typiskt en sådan historia som jag hade älskat som barn. Flummig men väldigt förnurlig. Lite som Alice i Underlandet.

Blev så glatt överraskad att denna var bättre än Pojken som svävade, för den boken gillade jag tyvärr inte alls. Så hade gruvat mig för att ta tag och läsa denna. Men är så glad att jag gjorde det för den här tyckte jag faktiskt väldigt mycket om. Tyckte den var jättemysig och hade svårt att sluta läsa.

Så fin och så hemskt sorglig liten berättelse. Himla glad att jag gav den en chans. Hade så låga förväntningar efter första boken så var så kul att bli motbevisad. Läs!
På Svenska: Inbunden: [Adlibris][Bokus][CDON]

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...